Taloyhtiön tietopankki

Oppaat, uutiset ja vinkit taloyhtiön elämään

viallinen katto

Miten taloyhtiön ja remonttifirman vastuut jakautuvat yhtiöremontissa?

Vastuu urakan onnistumisesta ja mahdollisista virheistä on taloyhtiöllä, mutta miten taloyhtiön ja remonttifirman vastuut jakautuvat yhtiöremontissa, Lexia Asianajotoimisto oy:n asianajaja Sirpa Otsola?

Vastuu remontista voidaan siirtää urakoitsijalle tarkalla urakkasopimuksella. Rakennusalan yrityksen tulee tehdä vastaanottamansa työ aina ammattimaisesti, hyvää rakennustapaa ja rakentamisen ohjeistuksia noudattaen. Yksityiskohtaisen kirjallisen urakkasopimuksen avulla taloyhtiön on kuitenkin helpompi tarvittaessa osoittaa urakoitsijan virhe ja korvausvastuu.

Miten taloyhtiö voi ennaltaehkäistä urakan toteutukseen liittyvät ongelmat?

Oleellista on, että remontti suunnitellaan ja kilpailutetaan huolella, lupa-asiat hoidetaan ajoissa, urakoitsijan taustat tarkistetaan hyvin, urakkasopimus tehdään tarkasti ja taloyhtiölle hankitaan remontin ajaksi oma valvoja. Urakkasopimusluonnos on aina hyvä tarkistuttaa lakimiehellä.

Urakkasopimukseen kirjataan ainakin tehtävä työ, maininta rakennusurakan yleisten sopimusehtojen noudattamisesta, sovittu urakka- tai tuntihinta sekä hinnat lisä- ja muutostöille, aloitusaika, välitavoitteet ja valmistumisaika sekä laskutus- ja maksuaikataulu. Sopimuksessa on myös tärkeä määritellä tarkasti, miten urakoitsija korvaa mahdolliset virheet ja viivästykset. Isoissa remonteissa urakoitsijalta kannattaa edellyttää myös vakuutta.

Miten taloyhtiön tulisi reagoida mahdollisiin virheisiin?

Urakoitsijalle on tehtävä heti kirjallinen reklamaatio, jossa virhe yksilöidään ja esitetään vaatimus sen korjaamiseksi.

Urakan takuuaika on yleisten sopimusehtojen mukaisesti vähintään kaksi vuotta työn vastaanottamisesta. Jos muuta ei ole sovittu, lopullinen takaraja virheen vanhentumiselle on vanhentumislain ja yleisten sopimusehtojen perusteella 10 vuotta urakan vastaanotosta. Vastuu edellyttää vähintään urakoitsijan huolimattomuutta ja tilaajan reklamaatiovelvoitteen täyttymistä. Kyseisen yrityksen tulee myös olla vielä toiminnassa.

Artikkeli Miten taloyhtiön ja remonttifirman vastuut jakautuvat yhtiöremontissa? julkaistiin alunperin sivustolla Kotitalo.

Jaa tämä artikkeli

Tietopankki sinun hyväksesi

Ota asuminen ja hallitustyö haltuun

Tasotalon tietopankki on suunniteltu tarjoamaan sinulle ajantasaiset vinkit, uutiset ja asiantuntija-artikkelit olitpa asukas, osakas tai hallituksen jäsen.

Tietopankin avulla tarjoamme sinulle työkalut taloyhtiön hallinnon sujuvoittamiseen ja asumismukavuuden parantamiseen.

Lisää luettavaa

  • All Post
  • Isännöintiliitto
  • Kotitalo-lehti
  • Tasotalo

Asiakaspalvelu

Arkisin klo 9:00 – 16:30
Puh. 029 123 5000
palvelu@tasotalo.fi

Toimistot

Rautatienkatu 20, 15110 LAHTI
Kampinkuja 2, 00100 HELSINKI